Brev:
8 måneder og skal snart spise selv
21. september 2005
Alder:
8 mdr.
8 måneder og skal snart spise selv
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig tidligere om min datter, der ikke spiser særlig meget. For tiden spiser hun 5 gange i døgnet, hvoraf to gange er flaske (i alt ca. 550 ml), to gange er grød og en gang er mos. Ved skemåltiderne spiser hun gerne ca. 1 dl eller lidt mindre. Hun begyndte for en uge siden i vuggestue, hvor hun får mad en gang om dagen. Her spiser hun lidt mindre, og protesterer meget undervejs. Jeg er ikke sikker på hvorfor, for herhjemme går det faktisk udmærket, når bare jeg ikke forsøger at tvinge mad i hende, som hun ikke vil have.
Jeg har forsøgt mangt og meget for at få mere mad i hende, og lige lidt har det virket. Hun har tilsyneladende ikke plads til mere mad i sig, og hvis hun spiser mere ved et måltid, så spiser hun bare tilsvarende mindre ved det næste. Skulle jeg få lokket mere end det sædvanlige i hende i løbet af en hel dag, afslutter vi for det meste dagens sidste måltid med at kaste det overskydende op, og så er vi jo lige vidt. Jeg holder øje med, at hun hele tiden tager på, og da hun samtidig er glad og aktiv, så tror jeg ikke, at der er grundlag for bekymringer.
Lucia er en lang (72,5 cm), men ikke særlig tyk pige (lige knap 7 kg). Hun er meget aktiv, og er for tiden begyndt at møve/kravle over alt på gulvet, med stor energi. Hun har også efterhånden fået 4 tænder.
Nu er hun jo så snart 8 måneder gammel (der mangler ca. en uge), og jeg begynder at overveje hvordan jeg så småt skal introducere tyggemad. Når jeg selv mader hende med skeen kan jeg jo styre, at hun får alt det hun kan indeholde, men når hun selv skal til at øve sig med brød, frugt og grøntsager, etc. så kan det jo godt være, at der i hvert fald i starten kommer lidt mindre indenbords end der burde. Jeg har også mulighed for at energitætte skemaden, ved at putte ekstra fedtstof i, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre dette når hun selv skal spise det. Kan du give mig nogle gode råd til, hvordan jeg sørger for, at Lucia ikke får for lidt mad, når hun selv skal spise det?
Jeg har i øvrigt lagt mærke til, de gange jeg har givet hende noget at tygge i, at hvis hun får en klump mad (frugt eller lignende) i munden, som ikke kan opløses, så bliver hun helt panikken, og begynder at lave bræklyde, nogle gange så meget, at hun rent faktisk kaster op af det. Jeg har taget det som et tegn på, at hun ikke var klar til den slags mad endnu, men er det normalt? Hun lader generelt til at have nemt ved at kaste op, for jeg synes at det sker tit. Bl.a. har hun tendens til, med jævne mellemrum at kaste op lige efter at have fået sin aften(sove-)flaske, og hun benytter også bræklydene til at fortælle mig, at hun er mæt. Jeg kan godt ind imellem få den tanke, at hun kan udvikle (eller måske allerede har udviklet) denne evne til noget bevidst, som hun kan styre. Tror du det er muligt for så lille et barn?
Håber at du kan hjælpe mig med nogle gode råd og tanker.
Venlig hilsen
Mette