8 måneder og skal snart spise selv

21. september 2005

Alder:
8 mdr.

8 måneder og skal snart spise selv

Hej Helen,

Jeg har skrevet til dig tidligere om min datter, der ikke spiser særlig meget. For tiden spiser hun 5 gange i døgnet, hvoraf to gange er flaske (i alt ca. 550 ml), to gange er grød og en gang er mos. Ved skemåltiderne spiser hun gerne ca. 1 dl eller lidt mindre. Hun begyndte for en uge siden i vuggestue, hvor hun får mad en gang om dagen. Her spiser hun lidt mindre, og protesterer meget undervejs. Jeg er ikke sikker på hvorfor, for herhjemme går det faktisk udmærket, når bare jeg ikke forsøger at tvinge mad i hende, som hun ikke vil have.

Jeg har forsøgt mangt og meget for at få mere mad i hende, og lige lidt har det virket. Hun har tilsyneladende ikke plads til mere mad i sig, og hvis hun spiser mere ved et måltid, så spiser hun bare tilsvarende mindre ved det næste. Skulle jeg få lokket mere end det sædvanlige i hende i løbet af en hel dag, afslutter vi for det meste dagens sidste måltid med at kaste det overskydende op, og så er vi jo lige vidt. Jeg holder øje med, at hun hele tiden tager på, og da hun samtidig er glad og aktiv, så tror jeg ikke, at der er grundlag for bekymringer.

Lucia er en lang (72,5 cm), men ikke særlig tyk pige (lige knap 7 kg). Hun er meget aktiv, og er for tiden begyndt at møve/kravle over alt på gulvet, med stor energi. Hun har også efterhånden fået 4 tænder.

Nu er hun jo så snart 8 måneder gammel (der mangler ca. en uge), og jeg begynder at overveje hvordan jeg så småt skal introducere ...

Annonce

... tyggemad. Når jeg selv mader hende med skeen kan jeg jo styre, at hun får alt det hun kan indeholde, men når hun selv skal til at øve sig med brød, frugt og grøntsager, etc. så kan det jo godt være, at der i hvert fald i starten kommer lidt mindre indenbords end der burde. Jeg har også mulighed for at energitætte skemaden, ved at putte ekstra fedtstof i, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre dette når hun selv skal spise det. Kan du give mig nogle gode råd til, hvordan jeg sørger for, at Lucia ikke får for lidt mad, når hun selv skal spise det?

Jeg har i øvrigt lagt mærke til, de gange jeg har givet hende noget at tygge i, at hvis hun får en klump mad (frugt eller lignende) i munden, som ikke kan opløses, så bliver hun helt panikken, og begynder at lave bræklyde, nogle gange så meget, at hun rent faktisk kaster op af det. Jeg har taget det som et tegn på, at hun ikke var klar til den slags mad endnu, men er det normalt? Hun lader generelt til at have nemt ved at kaste op, for jeg synes at det sker tit. Bl.a. har hun tendens til, med jævne mellemrum at kaste op lige efter at have fået sin aften(sove-)flaske, og hun benytter også bræklydene til at fortælle mig, at hun er mæt. Jeg kan godt ind imellem få den tanke, at hun kan udvikle (eller måske allerede har udviklet) denne evne til noget bevidst, som hun kan styre. Tror du det er muligt for så lille et barn?

Håber at du kan hjælpe mig med nogle gode råd og tanker.

Venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder